top of page

Musikbutikken eller da jeg genfandt glæden ved musik


Forestil dig, at du får gratis adgang til en slikbutik med alle dine favorit-chokolader, italiensk luksusis og al den slik du bare kunne drømme om. Ikke en time, ikke en dag men 24/7 resten af dit liv. Du kan bare æde og nyde løs på alle tider af døgnet i ALT. Det koster dig blot et månedligt gebyr på 99,- kr.

Forestil dig, at du har en kopi af Van Goghs mest vidunderlige billede, på en plakat i køkkenet i en billig lidt dårlig trykkekvalitet. Samme sommer tager du til Amsterdam og ser der det originale maleri i hans kunstmuseeum. Både museet i Amsterdam og du har billedet. Din er en komprimeret MP3-fil af maleriet, som du streamer på Spotify. Originalen er pladestudiets masterbånd.

Steaming er en slikbutik, der altid er åbent med dårlige plakatkopier, hvor du kan æde dig mæt døgnet rundt året rundt, til du får kvalme og mister al lyst til slik.

Sådan gik det med mig og streaming. Jeg mistede ganske enkelt langsomt glæden ved musik. Gad efterhånden aldrig at høre en HEL ny plade og blev mere og mere ligeglad med nye udgivelser ,som jeg før ville have glædet mig til i dagevis, i ugevis, ja snakker vi f.eks. om Bob Dylan: I månedsvis!

Jeg ville have sparret op, så jeg på udgivelsesdagen, kunne gå ned i Fona i Thisted i 1983 og givet mere for en Vinylplade, end nogen vil give for en tilsvarende i dag. Pladen ville jeg så gå hjem og spille og nyde på mit stereoanlæg, som jeg havde slidt for i årevis for at kunne købe til den nette sum af 24.000,- kr. - Ja, du læste rigtigt: 24.000,- kr. i 1980, 16 år gammel.

Jeg ville nærlæse tekstene samtidig med, at jeg hørte HELE pladen, og jeg ville omfavne pladen, som den god nye ven, den var. Nyde coveret og kikke på det igen og igen. Nærlæse detaljerne om, hvem der spillede, hvem der producerede, og hvad der eller ville være af content, som jeg har lært det hedder på moderne købmandsdansk.

Jeg ville eje mit eget lille kunstværk og kunne nyde det på reolen og pladetallerkenen.

"Min redning fra musikdøden" blev min nye musikbutik, hvor jeg køber og sælger LP'er, eller vinyler som det så kaldes nu. Og HVILKEN glæde! Nu gør jeg præcist det samme som i 1983, og hvilken verden der åbner sig igen.

WOW!

Kik evt. forbi min online musikbutik, der er ca. 250 musiktilbud til dig:

http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-5215739/

Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
Ingen tags endnu.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page