top of page

Kærlighed og nostalgi på skiver

I 2001 udgav Kim Larsen & Kjukken "Sange fra Glemmebogen." I 2004 kom så "Glemmebogen - Jul & Nytår" og endelig kom i 2008 "Glemmebogen for børn." Den fremragende serie er nu omsider genudgivet på LP.

Samlingen er et sandt overflødighedshorn af Larsens skønne fortolkninger, men også selve udførelsen vidner om kvalitet og kærlighed. 200 g's vinyl og velvalgte smukke gamle billeder, der lige nøjagtig understreger den stemning af løssluppen glæde og alvor, der kendetegner samlingen.

Siden Glemmebogen - Jul & Nytår udkom i 2004 har den været en af mine fire mest spillede juleplader. "Et barn er født i Betlehem" er min absolutte favorit. En nærmest heavy udgave af sangen båret frem af Kim Larsens helt enestående måde at synge på. En kraft og en sårbarhed samlet i samme sang, så man bare bliver blæst bagover af sand juleglæde. På samme måde, som da Gasolin for mange år tilbage tog sig kærligt rådt af "Dejlig Er Jorden," og skræmte min far og mor i mit barndomshjem i Heltborg i Thy. Måske lidt som Elvis havde gjort det generationer før Gasolin.

Glemmebogen - Jul & Nytår er efter min mening den stærkeste plade i samlingen, med kun meget få fejlskud.

Sange fra Glemmebogen (1) indeholder også mange fremragende fortolkninger, lad mig eksempelvis nævne "Så Længe Skuden Kan Gå" og "Det Var En Lørdag Aften," men pladen indholder også flere mindre kendte sange.

Glemmebogen for børn er efter min mening den svageste af de tre udgivelser, men andre vil sikkert elske den højest, og sådan er der jo "en Kim Larsen" til os alle.

Tak for det.


Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
Ingen tags endnu.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page