top of page

Talentfuld knægt, men jeg kan ikke mærke ham (3 af 6 stjerner)

Jacob Dinesen, Fermaten, Herning (turnéstart)

Anmeldt af Troels Frøkjær | GAFFA

Da GAFFA bad mig anmelde denne unge hr. Dinesen fra Tønder, gik jeg til min boghandler og købte Jacobs nye skive på vinyl. Jeg hører sjældent radio og forsøger at undgå tv’s tomme kalorier, så jeg måtte lige have tjekket op på dette unge fænomen, som jeg havde læst solgte plader næsten som i de gode gamle dage i 80’ere, og hvis lange koncertturne næsten var udsolgt.

Jeg hørte pladen nogle gange og hørte god musik, en fremragende dyb personlig stemme og et stjerneklart talent. Alligevel var jeg stadig lidt usikker på, hvad jeg egentlig mente om musikken. Jeg spurgte derfor mine musikvenner på Facebook, hvad de syntes om Jacob Dinesens musik. Mange var begejstrede, men så var der også denne besked fra en journalistkollega: ”Han er dygtig, charmerende og sympatisk. Men jeg kan ikke mærke ham.” Da jeg læste dette, kunne jeg mærke, at min kollega havde sat præcist ord på den følelse, jeg sad inde med.

Grunden til denne lange indledning er, at jeg desværre gennem det meste af koncertpremieren på et stopfyldt Fermaten i Herning havde samme følelse. ”Jacob, jeg kan ikke mærke dig!”

Musikken var glimrende, og publikum stærkt begejstret, det her var musik, som man kunne klappe med på, det blev der i den grad gjort, og det unge band spillede fortræffeligt og indlevende. Men for mig manglede der det sidste, jeg blev underholdt, men ikke for alvor rørt.

Talentet indiskutabelt

Jacob Dinesens talent er indiskutabelt, hans stemme og intonation er fremragende, og hans sangskrivning fejler heller ikke noget. Jeg læste et sted, at han havde skrevet 30 sange til sin nyeste plade, men endte med at kassere dem alle i studiet og i stedet skrive nogle andre. Sikke et mandsmod af en 21-årig. At kassere 30 sange. Det vidner om kvalitetssans og ambitioner. Respekt!

Først med sangen ”The Letter” kunne jeg for alvor mærke forsangeren. Forinden havde Jacob fortalt os om den her meget unge pige, som han havde mødt på et værtshus i Tønder. Hun havde fortalt ham sin sørgelige historie. Pigens smerte blev fint forløst på denne sang gennem Jacobs sang, guitarspil og ikke mindst intense mundharpespil.

Den samme inderlighed kom til udtryk i titelsangen fra det nye succesfulde album, sangen ”Brace Against The Storm,” som er skrevet til og om Jacobs ven, som dagligt kæmper med sultne indre dæmoner. Også sangen ”Get It Off My Back” fra Jacob Dinesens debutplade ”Count The Ways” blev med fuldt bandtryk spillet nærværende. Mens ”Ocean Bed” fra samme plade, som hylder vores veteransoldater, fremstod som uforløst.

Jeg føler mig overbevist om, at den 21-årige Jacob Dinesen med tiden vil modnes som menneske, som sangskriver og formidler. Den udvikling glæder jeg mig til at følge.

Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
Ingen tags endnu.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page